Masallarla Satranç…

Sporla aram pek iyi değildir. Otururken yapılan spor olduğu için belki de satranç bana çok cazip geliyor. Uzun yıllar önce satranç öğrenmiştim. Öğrendim dedimse profesyonel bir oyuncu değilim. Taşların hareketlerini bilirim. Kendim kadar bilen biriyle oynamaktan zevk alırım. Aslında çok ileri seviyelere kadar öğrenmek istemişimdir. Hem kendi bilgilerimi ilerletirim hem de ilerde Berrasu’ya öğretirken kullanırım diye geçen yıl birkaç satranç öğretimi kitabı almıştım. Aldım ama hemen hemen hiç açıp okumamıştım.

Berrasu bu aralar evde nerde bir kapalı dolap, nerde dip-köşe var her yeri karıştırıyor. Bazen zamanı gelince veririm diye aldığım bir eğitim setini buluyor. Bazen sakladığım oyuncakları. Ama en çok karıştırdıklarından biri ise kütüphanemiz. Bu aralar elinden düşürmediği kitaplardan biri Dr. Olgun Kulaç’ın Başlangıç Düzeyi Satranç Kaynak kitabı. Kitap sürekli elinde geziyor “annecim bu kitapta ne anlatılıyor” diye sorunca satranç tarihi ve satranç efsanesi bölümlerini okudum.

Satranç  Hint ordusunun filler, atlar, savaş arabaları ve yayalardan oluşan dört kısmından esinlenerek Hindistan’da ortaya çıkar. Oyuna ÇATURANGA denir. Daha sonra satranç İran’a, onlardan Araplara, Endülüslüler sayesinde de İspanya üzerinden Avrupa’ya yayılır.

Kitaptaki Satrancın Efsanesi özellikle çok hoşuma gitti….

Satranç Efsanesi

Satranç oyununu bulan rahip, bu oyunu sultana armağan eder. Sultan oyunu çok beğenir. Bunun karşılığında rahibe bir dileği olup olmadığını sorar. Rahip, kendisinden sadece buğday tanesi istediğini söyler.

Sultan bu kadar alçak gönüllü istek karşısında “ne kadar istersin“ diye sorar. Rahip satranç tahtasının ilk karesine bir, ikinci karesine iki buğday tanesi koyar. Üçüncü kareye dört, dördüncü kareye sekiz buğday tanesi yerleştirir. Daha sonraki her kareye bir öncekinin iki katı buğday verilmesini ister.

Sultan, rahibin bu isteğini kabul eder. Vezirlerine isteğin yerine getirilmesi için emir verir. Rahibin istediği buğday taneleri sayılmaya başlanır. Bir süre sonra ülkedeki buğdayların buna yetmeyeceği anlaşılır.

Uzun süredir almak istediğim “Masallarla Satranç” kitabını kütüphanede görünce hemen ödünç aldım. Bu kitabı küçük yaştaki çocuklara satrancı masallarla nasıl anlatıyor diye özellikle merak ediyordum. Gerçekten Ozan Çapan kitabında satrancı masal tadında anlatıyor. Üstelik devamında kitabın etkisini artıran iki kitap daha var. Masallarla Satranç kitabında yer alan taşların hareketlerini boyama yolu ile öğreten “Satranç Boyama Kitabı” ve “Temel Satranç Bilgileri” kitaplarıyla da çocuklara eğlenerek satrancı öğreten üç kitaptan oluşan bir set.

Ozan Çapan’ın Masallarla Satranç web sitesi sık kullanılanlar listemizde olmalı. Hatta çocuklarınıza buradan satranç ile ilgili hikayeleri okumanızı özellikle tavsiye ederim.

Çocuklara satranç öğretimi ile ilgili bilim ve teknik dergisinin satranç köşesini incelemek için buraya tıklayınız. A.B.D. Satranç Federasyonu’nun yaptırdığı araştırmaya göre satranç “okuma yeteneğini” artırıyor. Marmaris Satranç adresinden aldığım aşağıdaki satrancın yararlarını okuyunca 2005 yılından beri okullarda seçmeli ders olan satrancın keşke zorunlu dersler içinde olsa diyeceksiniz.

  • Özellikle çocukluk çağındaki kişilerin kötü alışkanlıklar edinilmesine engel olur
  • Olaylar karşısında hızlı ve doğru düşünebilmeyi sağlar, Yaşanan durum karşısında doğru yorumlar yapabilmeyi geliştirir
  • Olgun bir kimlik ve kişilik kazandırır ve kişinin bu yönünü daha da geliştirmesini sağlar
  • Alt Beyin ve Üst Beyin arasındaki korelasyonu arttırır.
  • Satranç oyuncularına yapılan otopsilerde, Beyinin giruslarının artığı belirgin bir şekilde görülmüştür.
  • Nöronal ileti hızını belirgin derecede artırır.
  • Reflekslerin gelişmesini sağlar
  • Cesaret aşılar
  • Zamanı kullanmayı öğretir
  • Tasarrufu öğretir
  • Yeri geldiğinde yeterinden fazla bonkör olmayı öğretir
  • Kazanmak için bazı kayıpların gerekli olduğunu kavramayı sağlar
  • Merkezi düşünce yapısını aşılar
  • Kütlesel hareketin avantajları öğretir, Tek başına bir birey yerine bir topluluğun daha önemli olduğu kavramı aşılar, Toplum için yaşamayı ve bunun önemini algılar.
  • Kazanmak için Tek bir yolun olmadığını öğretir, Kazanca giden yolları bulmayı öğretir.
  • Görsel zekayı geliştirir, Görsel hafızayı kamçılar,
  • Özgüveni artırır
  • Bireyin kendisini daha iyi tanımasına olanak sağlar, bu sayede bireyin daha başarılı olabileceği yetenekleri gün ışığına çıkarmasını sağlar,özgüveni sayesinde kendi hakkında doğru kararlar verir
  • Tüm dikkatini bir yerde toplamayı öğretir, kişi uzun süre satranç oynamışsa eğer dikkati toplama bir alışkanlık haline gelmiştir.
  • Satranç oyuncusunun derslere karşı ilgisi artar, ders konularını daha iyi anlar ve kavrar. Bilimsel düşünme yeteneğinin temelleri satranç oyununda vardır. Hipotez kurmayı satranç oyunundaki kurguları ile geliştirir, araştırma yapmayı aşılar ve yaptığı araştırmaların sonuçlarını değerlendirmeyi öğretir.
  • Satranç bir öğrenme aracıdır.
  • Kişiye belirli ölçüde şüpheci bir kimlik kazandırır, (Rakibin hamlelerini analiz ederken kinden fazla değil) Körü körüne bir şeye inanmak yerine bunu araştırıp bilimsel temeller üzerine oturtup inancını daha da sağlam temellere oturtmayı yeğletir,
  • Öğrenme yeteneğini artırır, Öğrenmek istediği konuyu araştırmayı öğretir , konuları ezberlemek yerine temel mantığı bulmayı öğretir.
  • Kişileri düşünen, araştıran, yargılayan varlıklar haline getirir ve yaratıcılıklarında özgür bırakan bir ortam hazırlar.
  • Plan yapma , muhakeme gücünü artırır aynı zamanda bunların ne kadar önemli olduğunun kavranmasını sağlar ,
  • Sabırlı olmayı öğretir.
  • Sistemli ve disiplinli çalışmayı öğretir, Bu sayede başarı keyfini yaşatır, olumsuzluklar karşısında daha dirençli bir kişilik sağlar.Başarısızlıkları başarıya dönüştürmenin formüllerini bulmayı öğretir
  • Mücadeleci bir ruh kazandırır. Olaylar karşısında daha dirayetli olmayı sağlatır.
  • Başarısızlıklar karşısında yılmamayı, başarı için daha da çok çalışmanın gerekli olduğunu öğretir.
  • Her başarı yeni bir başarının işaretçisidir.Satranç oyuncusu oyunlarında kazanma duygusunun verdiği haz gibi hayatta da başarının tadını alan bir kişinin davrandığı gibi daha yeni başarılara imza atma isteğini kamçılar.
  • Hayal gücünü artırır, Hep yeni hedefler aramayı aşılar , bu yeni hedefleri başarıya dönüştürmek için çabayı ve motivasyonu artırır.
  • Kendini daha iyi tanımayı öğretir, Eksikliklerini tespit eder ve bu eksiklikleri tamamlama düşüncesini ve bunun  için uğraşı artırır.
  • Toplum içinde yaşamak için gerekli ve uyulması gereken temel kuralları hızlı kavramayı ve bu kurallarla birlikte yaşamayı benimsetir, Oyun içinde Kurallara uymayı, dostça oynamayı, kaybetmeyi kabullenmeyi, kazananı kutlamayı öğretir.
  • Yeni dostluklar kurmayı sağlar, öyle ki bu dostluklar birçok sosyal davranışla elde edilen dostluklardan daha sağlam temeller içerir,Sosyal bir kimlik sağlar bu sayede  sosyal yaşamının zenginleşmesine yardımcı olur.
  • Ödül ve ceza kavramını pekiştirir. Oyun sırasında yapılan doğru hamlelerin ona büyük ödüller getireceğini bilir, yapılan kötü hamlenin ise ona pahalıya mal olacağını bilir, Toplumda da davranışların benzer şekilde ödül ve cezalarla karşılandığını bilir ve buna çok kolay adapte olur.
  • Pratik yapmanın önemini kavratır.
  • Satranç tam olarak kullanıldığında iyi bir düşünme sistemi üretir.
  • Rekabet duygusunu geliştirir. Rekabet ilgiyi arttırır, zihinsel dikkati yükseltir, yüksek seviyelerdeki başarıyı ortaya çıkarır.
  • Oynamak üzerine kurulmuş bir öğrenme ortamı öğrencilerin öğrenmek üzerine olan tutumları üzerinde pozitif etkileri olur.
  • İyi satranç oynamakla, üç boyutlu, sayısal,ve  idari yetenekler arasında belirgin bir korelasyon vardır.Bu korelasyonu sağlamak sadece bir iki yeteneğin sonucu değildir, bu çoğunlukla tahta başında elde edilen birçok yetenekle olur.Satranç bireyin, bütün yeteneklerini kullandığı bir oyundu.
  • Satranç Bireyin sayısal ve sözel yetenekleri belirgin düzeyde artırır.
  • Satranç çocukları daha zeki yapar!
  • ilkokul öğrencilerinin yüksek dereceli oyuncuların arasında yer alması halinde, bu çocuklarında yetişkinler kadar karmaşık problemlerin üstesinden gelebileceği sonucuna kolaylıkla varılır..
  • Satranç oynayanların okuma yetenekleri belirgin bir şekilde arttırdığını kesin bir şekilde ortaya koymuştur. 
  • Geometrik düşünce yapısını geliştirir. 
  • Matematik ve hesap yeteneğini artırır. 

 

     Çocuklar İçin Masallarla Satranç

Yazar: Ozan Çapan

 

 

Yayın Evi: Odtü Yayıncılık

Yayın Yılı: 2004

Önerdiğim Yaş: +4

 

Başlangıç Düzeyi Satranç Kaynak Kitabı

Yazar:Dr. Olgun Kulaç

Yayın Evi: Türkiye İş Bankası Yayınları

Yayın Yılı: 2007

ISBN:9754588576

Önerdiğim Yaş: +8

 

 

Reklamlar
KİTAPLAR kategorisinde yayınlandı. Leave a Comment »

Yorum Yapın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: