Çocuklara “Yemekte Denge” Eğitimi…

Öğretmenliğe ilk başladığım günlerde dikkatimi çeken en önemli konu çocukların beslenmesiydi. Çocuklar yalnızca karınlarını doyuruyorlar, açlıklarını gideriyorlardı. Koskoca ekmeğin arasına varla yok arası peynir koyup yiyorlardı. Teneffüs zili çalar çalmaz kantine gidip simit veya abur cubur birşeyler alıp dönüyorlardı. Birkaç gün sonra bu duruma bir son vermiştim.

İlk önce kantinden alışveriş yapmayı yasakladım. Velilere beslenmenin önemini anlattım. Besin gruplarını tanıttım.

Et- yumurta- kurubaklagiller grubu: (Et,tavuk, yumurta, kuru fasulye, mercimek)

Süt grubu ( süt, peynir,yoğurt)

Sebze meyve grubu ( mevsimine uygun taze sebzeler, domates, salatalık, marul, maydanoz, havuç, kereviz, patates…  taze meyveler, elma,armut, portakal, mandalina)

Ekmek tahıl grubu ( ekmek, makarna, bulgur, şehriye…)

Çocukların beslenme çantalarında okula getirecekleri yiyeceklerin 4 beslenme grubundan olmasına dikkat ederek bir beslenme listesi verdim.

Yemek bir kültürdür. Bu kültürü öğrencilerime de ailelerine de aşılamak istedim. Peçete ve çatal getirme zorunluluğu yanında ekmek de dilimlenmiş olarak getirildi. Ama en önemlisi yedikleriydi. Asitli içecekler yasaklandı, süt ayran ve evde hazırlanan meyve suları içilmesi zorunluluğu getirildi. Listeye hergün taze meyve, sebze yazıldı. Gün içinde atıştırmalık olarak kuru kayısı, incir, fındık, ceviz gibi kuruyemişler ilave edildi. Annelerin evde yaptığı poğaçalar, börekler, hatta bazı günlerde sebze dolmaları bile vardı.

Beslenme listesi kuralımı yıllardır uyguluyorum. Beni en mutlu eden bu yıla kadar ailelerin (velilerimin) yüzde yüze yakınının bu kurallara uymasıydı. Malesef bu yılki birinci sınıf velilerimin çoğunluğu beslenme listemize uymamakta ısrar ediyor. Çocuklarının beslenme çantasına hazır kek, çikolata ya da bir gazete kağıdı arasında poğaça göndermekte ısrarcı davranıyorlar. Bir çocuğun bile abur cubur yemesini engellemişsem, bir çocuğa bile doğru beslenmeyi öğretmişsem kendimi mutlu hissediyorum. Asla  unutmayalım “bir çocuk değişir toplum değişir.”

Milli Eğitim Bakanlığı ile Sabri Ülker Gıda Araştırmaları Enstitüsü  Vakfı (GAV) işbirliğiyle 8-11 yaş arası ilköğretim  okulu öğrencilerine yönelik geliştirilen ”Yemekte Denge” eğitim programı  başladı. Bu program ile çocukların fizyolojik ve psikolojik açıdan kaliteli, uzun bir yaşam sürdürmeleri için yeterli ve dengeli beslenme alışkanlığı  kazanmalarına katkı sağlamak amaçlanıyor.

Öğretmenlerin eğitiminde bizzat  görev alan Hacettepe Üniversitesi öğretim üyesi ve GAV Bilim Kurulu üyesi Prof. Dr. Tanju Besler  de program amacının çocuklara “dengeli bir şekilde herşeyi yiyebileceklerini ve dengeyi nasıl kuracaklarını öğretmek” olduğunu belirtiyor. Program çerçevesinde öğretmenler eğitildikten sonra, 8-11 yaş grubundaki öğrencilerin eğitimi başlatılmış.

Çocuklar sunumlar, alıştırmalar, kartlar ve posterler yardımıyla eğitiliyor. Programın internet sitesi www.yemektedenge.org adresinde yer alan interaktif oyunlar ve videolarla, öğrencilere eğitimlerini pekiştirme imkanı da sunuluyor.

Bilindiği gibi bu yıl Milli Eğitim Bakanlığı yayınladığı genelge ile çocukların dengesiz beslenmesine, şişmanlığa (obezite) neden olabileceğinden okul kantinlerinde gazlı-kolalı içecekler ve cips satışının yapılmasını da  yasaklandı.

Erken yaşlarda kazanılan doğru bilgi, tutum ve beceriler sayesinde  daha sağlıklı ve nitelikli bir yaşam süren bireyler yetiştirmiş oluruz. Yanlış beslenmeden kaynaklanan kalp damar, tansiyon, şeker ve kanser gibi hastalıklara yakalanma riskide azalır.

NOT: 1 su bardağı ayran içtiğiniz zaman yarım su bardağı yoğurt yemiş sayılırsınız

1 kase sütlü tatlı yediğinizde, 1 su bardağı süt içmiş sayılırsınız..

1 su bardağı süt veya yoğurt tüketmediğinizde, ek olarak 30 gram daha peynir yemelisiniz.

Kuru fasulye, nohut, mercimek gibi kurubaklagilleri daha sık tüketiyorsanız et miktarını azaltabilirsiniz

Günde 5 kez meyve ve sebze yemelisiniz. Sabah kahvaltısında, öğlen ve akşam yemeklerinde, 2 ara öğünde taze sebze veya meyve yerseniz 5’i tamamlayabilirsiniz.

GENEL kategorisinde yayınlandı. Leave a Comment »

Yorum Yapın

