Kitap Önerisi… ÇOCUĞUNUZLA İşbirliği Yapabilme

Ayrılamama sendromu diye bir sendrom varsa bende kesin ondan var. Ayrılamadığım bir canlı değil. Kütüphaneden ödünç aldığım kitabı çok beğendimse geri verirken üzülüyorum, kitaptan ayrılmak istemiyorum. Bülent Ecevit Kültür Merkezi Kütüphanesi’ nden son aldığım iki kitapta yine bu sendromu yaşıyorum. Kitapları okudum, çevremdekilerle paylaştım. Bu kitaplar benim kütüphanemde olsun diye birini sipariş listeme yazdım diğeri de satışta yokmuş beklemedeyim. Şimdide kitaplardan bahsedeyim.

Sizinde,

♦ 3 yaşındaki çocuğunuz bir şeyi paylaşmakta zorlanıyorsa…

4 yaşındaki çocuğunuz herkesin içind problem yaratıyorsa…

 Çocuğunuzun herşeyi isteme huyundan vzgeçirmek istiyorsanız…

 Çocuğunuzun arkasını toplamaktan bıktıysanız…

 Çocuğunuz ne zaman büyükanne ve büyükbabaya giderse, onları tekrar eğitmeniz bir haftanızı alıyorsa…

 Siz telefonda konuşurken ortaya çıkıyor ve bütün dikkatinizi ona vermenizi bekliyorsa..

Okula giden çocuğunuz ödev yaparken sürekli oyalanıyorsa…

4 yaşındaki çocuğunuz sinirlenince çok fena küfür ettiyse…

Çocuklar arasında adil bir ilişki kurmak istiyorsanız…

3 yaşındaki çocuğunuz bütün gün sorun çıkaracak bir konu buluyor ağlıyor ve öfkeleniyorsa…

Evinizde uyku saatleri bir felaketse…

Sabah sizin işe, çocukların okula gitmesi için evden çıkmanız bir sorunsa…

14 yaşındaki çocuğunuz sizinle kırıcı konuşuyor hatta taklit ediyorsa…

gibi sorunlarınız varsa “ÇOCUĞUNUZLA İşbirliği Yapabilme” kitabını okumak için birkaç nedeniniz var demek…

Kitapta konular dolaysız ve açık şekilde anlatılmış. Üstelik önerilerin çoğunluğu uygulanabilir.

“ÇOCUĞUNUZLA İşbirliği Yapabilme” kitabından alıntılar:

… Kral VII. Edward, Amerika seyahatinde dönüşte, Amerika’da beni en çok etkileyen şey, ebeveynlerin çocuklarına itaat etmeleri oldu.” demiş…

 

… Bizim en önemli görevimiz çocuklarımızı mutlu etmek değil, onları hayat hazırlamaktır…

 

… Hayat her zaman adil ve tutarlı değildir. Aile kuralları da, o toplumun değil, o ailenin inançlarını yansıtır. Örneğin bütün 6 yaşındakiler saat 8 de yatağa gitmez. Kimisi 9’da kimisi de 10’da yatar. Bazı çocuklar okula yürüyerek gider, bazıları servise biner. Hangi kurallar doğru, hangileri en iyidir? Hepsi. Aileler de, ihtiyaçları da amaçları da farklıdır. Ailelerin kuralları da farklı olacaktır. Ailenizin kurallarını bir kez saptadıktan sonra, artık onları uygulamak için kendinizi rahat hissedebilirsiniz. Komşunun ne yaptığı sizi endişelendirmemeli…

 

“Çünkü ben öyle söylüyorum!” kuralı: Bu yöntemi kullanmanın güzel bir nedeni var. Çocuklar size Niye? diye sorduklarında, gerçekten “bir neden” istemezler, sadece sizin fikrinizi değiştirmenizi isterler.

 

 Ç: Çocuk  E:Ebeveyn

 Ç: Neden şimdi içeri girmem gerekiyor?

E: Çünkü ben öyle söylüyorum!

Ç: Neden bunu alamıyorum?

E: Çünkü ben öyle söylüyorum!

Ç: Neden saat 8 de yatmam gerekiyor?

E: Çünkü ben öyle söylüyorum!

Çocukların, sizin keyfi kararlar vermediğinizi anlamak içi, kural ve sınırlamalarla ilgili bazı açıklamaları vardır. Ancak her şey için bir nedene de gerek yoktur. Ne zaman neden açıklamaya gerek yoktur?

 

 Bir: Çocuğunuz nedeni zaten biliyor, sadece işi zorlaştırmak için soruyorsa.

İki: Neden, çocuğunuzun anlayamayacağı kadar karmaşıksa.

Üç: Nedeni açıklamak, sonsuz bir tartışmaya yol açacaksa …

 

… Eğer “Çünkü ben öyle söylüyorum”u söylemek zor geliyorsa,şu seçenekleri de deneyebilirsiniz.

 

Ç: Niye?

E: Çünkü ben büyüğüm ve bu kararı vermek benim görevim.

 

Ç: Niye?

E: Çünkü ben yetişkinim ve senden daha çok deneyimim var.

Ç: Niye?

E: Seninle şu an tartışmayacağım bir sürü nedeni var.

 

Nasıl söylerseniz söyleyin, önemli, olan kontrolün sizde olduğunu hissettirmektir. Elbette çocuğunuzun yaptığı her şeyi kontrol edeceğiniz anlamına gelmiyor. Kontrolü sağlamaya çalışırken, amacınızın onları hayata kendi ayakları üzerinde duracak şekilde hazırlamak olduğunu hiçbir zaman unutmamalısınız…

 

… Çocuk da, tıpkı bir ağaç gibi, gençken ebeveynleri tarafından desteklenmeli, zaman geçtikçe kendi ayakları üzerinde durabildiği zaman, daha önce aldığı desteğin yönü doğrultusunda potansiyelini en doğru şekilde kullanmalıdır.


Ebeveynler Düşünür! Ebeveynler genellikle kuralları ve kararları bir durumu yaşadıkları anda alırlar. Ebeveynlik tarzlarını önceden düşünmezler. Çocukları onaylamadıkları veya tehlikeli bir şey yapıyorsa, hemen o anda müdahale edip, “dur” derler. Çocukları mantıksız bir istekte bulunursa, “hayır” derler. Çocuklar aynı hatayı tekrar ederse, söylenip sızlanırlar…

 

Kararları o anda almak, bazen insanı yanlış yerlere götürebilir. Bir düşünürün söylediği gibi, “plan yapmayı başaramazsan, başarısızlığı planlamış olursun.” Çocuk yetiştirmede bu söz çok geçerlidir…

 

“ÇOCUĞUNUZLA İşbirliği Yapabilme” kitabının arka kapağında “Bu kitap aile yaşantınızı daha iyiye götürebilecek pratik, belli amaçlara yönelik aileler için gerçek önerilerle dolu. Çocuğunuzla işbirliği yapabilmede size önerilen araç ve beceriler sayesinde mutlu kendine güvenen, öz disiplinli çocuklar yetiştirebilir ve sonuçtan mutlu olabilirsiniz! diye yazıyor.

Gerçekten kitapta aile hayatınızda ve çocuğunuzla işbirliği yapmanıza yarayacak birçok pratik bilgiye ulaşacaksınız. Aile hayatının zor olduğunu özellikle çocuklu aile hayatının daha da zor olduğunu yazarda farketmiş bunu da yazıya dökmüş. “Eğer Kendinize Bakmazsanız Başkalarına Nasıl Bakacaksınız? bölümünden öğrendiklerim / hatırladıklarım ve kullanmaya karar verdiklerim:

-Kendiniz için gün içinde biraz zaman ayırın…

– Kategorilere  ayrılmış alışveriş listesi hazırlayın, buzdolabına yapıştırın. Ay/hafta boyunca herkes listeye ihtiyacını ilave etsin.

– Yataktan son kalkan eş yatağı toplasın.

-Hediye dolabı olşturun. Hem önceden aldığınız hediyeleri hem de hadiye paket ve süslemelerini orada biriktirin.

– Hep olumlu yönleri görün, olumsuzlukları göz ardı edin.

– Hergün eşinize iki güzel söz söyleyin…övgüler evliliğin temel taşlarıdır…

– 60 saniyelik okşama zamanı yaratın…

 

Her bölümün sonunda anlatılanlar  “bunları unutmayın sayfası” adı altında özet kısa notlar olarak yazılmış. Bu hatırlatıcı notlar sayfasının fotokopisini çekip sürekli göz önünde tutarsak kuralları/önerileri unutmamış oluruz. Bu yeni öğrendiğimiz ya da bilipte kullanmadığımız bilgileri gün geçtikçe daha çok kullanmaya başlarız.


ÇOCUĞUNUZLA İşbirliği Yapabilme

Çeviren: Dr. Hande Gürel

Orjinal Adı: How to Stop Yelling and Pleading an Get Kids to Cooperate
ISBN:9756972076
(NOT: Bundan sonraki yazımda özellikle hiperaktif çocuklara yardımcı olmamızı sağlayacak pratik önerilerle dolu bir kitaptan bahseceğim. Şimdi ÇOCUĞUNUZLA İşbirliği Yapabilme kitabından öğrendiğim “gün içinde kendinize zaman ayırın” bilgisini hayata geçirmeye gidiyorum.)

KİTAPLAR kategorisinde yayınlandı. Leave a Comment »

Yorum Yapın

