Sanat ve Elişi Aktivitelerinin Yararları…

Okulöncesi dönemde 3-5 yaşları çocuğun ilk kez yaratıcı ögeler gösterdiği yaşlardır. Yaratıcılığın gelişmesindeki en kritik yaş  dilimi ise 5-6 yaş arasıdır. Erken yaşlardan itibaren sanat eğitimi alan birey, yaratıcılık gücünü geliştirdiği gibi, iyiyi, doğruyu, güzeli seçme becerisini de kazanacaktır.

Berrasu’ya niçin çok fazla elişi aktivitesi yaptırıyorsunuz?” “Çocuk okula gittiğinde bıkmaz mı?” sorusu blogumu okuyanlardan aldığım maillerdeki ortak  sorulardan bazıları…

Niçin çok fazla sanat ve elişi aktivitesi yaptırıyorum ;
Çünkü sanat ve elişi aktiviteleri;

◊ Yalnızca bakmayı değil görmeyi, duymayı, işitmeyi öğreterek yaratıcılığın ilk aşamasını başlatıyor..

◊ Sabırlı olmayı ve sonuca ulaşmak için çaba harcaması gerektiğini öğretiyor.
Belirli bir zaman dilimi içinde başarıya ulaşmayı ve çocukların dikkatini geliştirmeyi sağlıyor.

Çocuk güvenli bir ortamda oyun oynarken iç dünyasında gizli kalmış korku ve endişelerini ifade eder. Aynı şekilde sanat ve elişi aktiviteleri sırasında da iç dünyasında sakladığı korku ve endişelerini ortaya koyar. Aktivite sırasında korktuğu kavramların (canavar, kedi, köpek, böcek, cadı vs…) figürlerini yaparak onlar üzerindeki gücünü ve kontrolünü görür. Korkularının azalmasına yardım eder.

Sanat ve elişi aktiviteleri problem çözme becerilerini geliştirmeyi sağlar. Nasıl mı? Malzemeleri bir araya getirip bir ürün ortaya çıkarmak için yöntemler düşünür. sebep sonuç ilişkisi kurmayı öğrenir. Problemi çözüp sonuca ulaşınca da başarı duygusu pekişir.

Yetişkin kontrolünde aktivite yapılmasının olumlu katkıları vardır. Takım çalışmasını öğrenir. El becerisinin gelişimi yanında sosyalleşmesi, dil gelişimi, dinleme becerilerinin gelişmesi, özgüven kazanması ve kendini değerli hissetmesinde de etkilidir. Ama burada dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta var. Çocuğun aktivitesini yaptıran yetişkinin tavrı çok önemlidir. Çocuğun doğru yapması üzerine odaklanmamalıdır. Çünkü sanat veya elişi çalışmalarında doğru ya da yanlış yoktur. Çocuğa eşlik eden yetişkin çalışmanın nasıl yapılacağı ve nasıl olması gerektiği konularında çocuğu yönlendirmemelidir. Hatta ortaya çıkan çalışmayı (ürünü) övmek kendini değerli hissetmesini sağlar.

Bu kadar çok aktivite yapmamızın; ileride okul hayatında çocuğumda bıkkınlık yaratmayacağına, okul başarısını olumsuz etkilemeyeceğine, hatta olumlu etkileyeceğine eminim… Öğretmen olarak tecrübelerimi sizlerde bilseniz eminim elinizde makas, yapıştırıcı, boya kalemleri, fırça, atık malzemeler ne yaptırsam diye dolaşıp dururdunuz.

Aktivite yaptırmak, kaliteli zaman geçirmek önemli. Ama asıl önemlisi özgüvenli (bonsai olmamış)  çocuk yetiştirmek olduğunu unutmayalım. Doğan Cüceloğlu seminerinden öğrendiklerimi yazdığım Bonsai Çocuklar yazımı okumanızı tavsiye ederim.

(NOT: Çocuğun yaratıcılığını geliştirmek için neler yapalım? Aktiviteleri nasıl belirlemeliyim? sorularının cevaplarını da ilk fırsatta yazacağım…)

İlginizi Çekebilir:

◊ Bonsai Çocuklar

◊ “Zeka, doğuştan gelir, yetenek ise eğitim ile gelişir”

◊ Çocuklarda Sanat Eğitimi

Reklamlar
ÇOCUK EĞİTİMİ kategorisinde yayınlandı. Leave a Comment »

Yorum Yapın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: