Ahşap Meyveler ve Lego Oyunları …

Kızımın oyun ve oyuncak yaratabilme potansiyeli çok fazla, onu gözlemlerken şaşırıp kalıyorum. Bir küçük kağıt parçası, bir küçücük ip, portakal veya haşlanmış yumurta kabuğu, kuru fasulye taneleri ve daha birçok nesne onun oyununda çok önemli görevler üstlenebiliyor. “Bu benim en istediğimdi” deyişini duysanız o malzeme ne işe yarar ki diye içinizden geçirmeden edemezsiniz.

Hayal gücünün bu kadar gelişmiş olması, onun farklı nesnelere farklı anlamlar yüklemesi çok hoşuma gidiyor. Çok abartılı oyuncak alma alışkanlığımız yok. Herşeyle oynasın oynayabilsin istiyorum. Çamaşır mandallarından teleskop, kürdanlardan ev yapmasını doğal karşılıyorum. “Anne bak bu ne oldu” dediğinde onun hayal gücü ile yarışamayacağımı kabul ediyorum, uçuk kaçık bir tahminde bulunuyorum. Cevabım karşısında şaşırıyor “saçmalama” diyor. Kendi hayal dünyasında yarattığı cevabını veriyor. Benim uçuk kaçık cevabım ona saçma geliyor asıl kendi hayali karşısında ben şaşırıyorum. Kızıma hemen aferin demediğim gibi saçmalama da demiyor ve hayalini destekleyecek bir yorumda bulunuyorum. Anne olmak böyle birşeymiş demek ki…

Oyuncak alırken özellikle fazla fonksiyonlu olmamasına, mümkünse yalnız bir özelliği olmasına dikkat ediyorum. Piyasadaki birçok oyuncak o kadar çok fonksiyonlu ki çocuğun dikkatini dağıtmak üzere hazırlanmış gibiler. Birçok oyuncak çok renkli, müzikli, hareketli olmasıve  takılıp çıkarılan aparatlarıyla fonksiyon yarışındalar.

Tüm doğal malzemeler örneğin su ve kum her yaş grubu için en iyi oyun aracıdır. Berrasu’ya bir kase su, bir boş kase ve bir kaşık verince uzun süreli ve konsantre olmuş olarak oyun oynadığını gözlemliyorum. Üstüne de kumlu parka götürürsem keyfine diyecek olmuyor. Kum ve su tüm yaşlar için temel oyun malzemesi olarak kabul ediliyor. Deneyim ve keşif olanağı sağlayan su sayesinde utangaç çocuk uyarılır, saldırgan çocuk sakinleşir. Su aynı zamanda çocuğun dikkatini bir konu üzerinde uzun süre toplamasına da yardımcı olur.

Anne – baba okul öncesi çocuğuna; çocuğun gelişimine uygun, ihtiyaç duyduğu ortamı ve materyalleri sağlamaktan sorumludur. Pahalı ve süslü oyuncaklar yerine yaşına ve gelişim düzeyine uygun, uyarıcı ve düşündürücü oyuncakları tercih etmelidir. Unutmayalım “önemli olan, oyuncağın çokluğu değil, nitelikli olmasıdır.”

Volkan yurtdışı seyahati dönüşünde Berrasu’ya hediye oyuncak getirmeyi seviyor. Berrasu legolarla oynamayı çok sevdiği için özellikle Lego Duplo almayı tercih ediyor. Berrasu küçük lego adamlarına anne, baba ve Berrasu isimlerini vermiş.  Organik pazardaki Gel-Oyna standından aldığımız ahşap meyvelerde bu legolarla sık sık oyuna katılıyor. Onlarla konulu oyunlar oynuyor. Oyunlarına katıldığımda bir tiyatroda gibi hissediyorum. Kahramanları, olayın geçtiği yer, zamanı ve konusu olan bir tiyatro yapıyor. Günlük hayatta farketmeden kullandığımız birçok cümleyi Berrasu’nun oyunlarında duyuyorum. Bazen onu severken söylediğimiz, bazen ona kızdığımızda kullandığımız, bazende birileri ile sohbette kullandığımız sözcükleri… “Hımmm ben bunu çocuğa nasıl söylemişim” derken buluyorum bazen kendimi…

Berrasu’nun oyunları bana tutulmuş bir ayna gibi oluyor. Aynadan gördüklerimden;

kendime kızıyorum…

kendimden utanıyorum…

kendimle gurur duyuyorum…

 

Bunlarda İlginizi Çekebilir…

Çocuklarımıza Sürekli “AFERİN!” Demeyi Bırakalım…

◊ Tatil Legoları Yapımı…

◊ Hikaye Ürettik…

 


AKTİVİTELER kategorisinde yayınlandı. Leave a Comment »

Yorum Yapın

