Çivili Tahta Çalışması…

Eğitimci olarak okuma yazma öğreniminden sonra öncelikle iki önemsediğim konu vardır. Okuduğunu anlaması ve matematiktir.

Matematikte ritmik saymalardan sonra ikinci önemsediğim konu geometrik şekillerdir. Çocuğun geometrik figürleri boyutlandırıp konuyu özümseyerek kendi bilgisini kendisinin inşa etmesini hedeflerim. Hoover’ın “Uzaysal ilişkiler konusunda kendisini rahat hisseden ve geometri kavramlarına hakim olan çocuklar, ileri düzey matematik konularını öğrenmeye de daha hazırlıklı olmaktadırlar.” sözünü doğru bulurum.

Berrasu son zamanlarda çok fazla şekilde yazı nasıl yazılır, bu hangi harf diye sorar oldu. Okuma öğrenmesini engellemek için çok özel bir çaba harcamıyorum ama biraz daha okuma- yazmaya geçmesini istemiyorum. Sorduğunda harflerin seslerini veriyorum. Tanıdığı birçok harf var. Ama özellikle bir okuma yazma öğretiminde asla bulunmayacağıma eminim.

Matematiğe olan ilgisinin de farkındayım. Matematiğin eğlencesini görmesini ve kafasında somutlaştırmasına yardımcı oluyorum. Bütün çocuklar bir şekilde birden başlayarak saymayı öğrenir. Asıl amaç saymayı öğrenmek değil o sayının ifade ettiğini somutlaştırabilmesidir.

Montessori materyallerinde 10×10 yüzlük ahşap çivilerin eşit aralıklarla çakılmasıyla oluşturulmuş ahşap çivili tahta vardır. Bu tablanın üstünde lastik bantlarla şekiller oluşturulur. Henüz orjinal çivili tahtadan temin edemedim. Belki tam çivili tahtanın yerini alamasa da geometrik şekil tablası aldım. Bu tabla hem ahşap değil hem de 5×5 25 lik bir düzenle hazırlanmış. Amaç geometrik şekiller oluşturabilmek.

Paketin içinde birkaç tane kauçuk paket lastiği vardı. Paketi açıp onların yerine saç bağları koyarken Berrasu gördü. Ben lastikleri isterim diye tutturdu. Mecburiyetten onlarla çalışmasına müsade ettim. O lastikleri çekip şekiller oluştururken beklenen sonuç oldu. Kauçuk paket lastiği elini acıttı. Ama ısrarla yinede o lastiklerle çalışmaya devam etti.

Geometrik şekilleri, kenar, köşe kavramlarını çok uzun süredir biliyor. Sürekli çevresinde gördüklerinin şekillerini söylüyor. Kenarlarını sayıyor. Kesme yapıştırma yöntemi ile birçok geometrik şekiller çalışması yaptık. Geometri tahtasının  ilgisini çekeceğini düşündüm.

Geometri tablası üzerinde önce kare oluşturdu. Lastiğin bir ucunu çividen çıkardım. Oluşan üçgen şekline çok şaşırdı. Yeni bir kare oluşturdu. Kare oluşturan lastiği biraz daha uzatarak yeni şekil oluşunca “anne bak dikdörtgen oldu, diktörgen oldu” diye sevindi. Tangramı ve kağıtlarla da üçgenlerden kare, kareden üçgen oluşumları yapıyorduk. Geometrik tabladaki oluşum daha da ilgisini çekti.

AKTİVİTELER kategorisinde yayınlandı. Leave a Comment »

Yorum Yapın

