Rakamlar ve Sayılar… Rakamlar Çarkı Aktivitesi…

Katı yaklaşımlarla matematik öğretimi yerine, çocuğumun dahil edildiği sosyal etkinliklerle daha çok farkında olmasını  ve “matematik düşüncesi” geliştirmesini sağlamak istiyorum.

Okul yıllarımı düşündüğümde en zevk aldığım dersler arasında yer almadı matematik. Matematiğin bir mantığı olduğunu, sevilebilecek olduğunu üniversite yıllarında okuduğum Aziz Nesin- Ali Nesin Mektuplaşmaları kitabından öğrendim. Ali Nesin‘i kitaptan tanıyınca fikirlerini okumaya başladım. Bana okul yıllarında öğretilen matematiğin Ali Nesin‘in anlattığı sevimli matematik olmadığını anladım. Öğrencilerime de matematikten korkmamayı öğretiyorum.

Elimin altındaki cevhere de (kızıma ) matematiği sevdirmek istiyorum. Korkmasın istiyorum sayılardan ve matematikten. Matematiğin yalnızca öcü matematik dersi olmadığını öğretmemiz gerekiyor çocuklarımıza yaşamlarında daha sağlıklı kararlar verebilmeleri için.

Matematik ile tanışma bebeğin doğumundan itibaren başlar. Bebekler izler, koklar, sesleri işitir, tadar ve çevrelerini büyük bir merakla öğrenmek ister.  Bebeklikte nesne devamlılığının kazanılmaya başlaması ile neden sonuç ilişkilerinin temeli atılır. Bir yaştan sonra görsel uyaranlar arasındaki azlık-çokluğu ayırt edebilmektedir. Bir- iki yaş döneminde üç nesne arasındaki aynı ikisini eşleştirebilmektedir. İki yaşından sonra yeni durumlarla başa çıkmak, sorunlara çözüm yolu bulmak için yeterliliklerini geliştirmeye çalışır. Çocuk sorunları çözmek için gözlem  yapar, gözlemlerini kaydeder, sayısal işlemler ve organizasyon becerilerini artırır.

İki yaş civarındaki çocuklar sayısal terimleri kullanmaya başlamıştır.

Matematiksel becerilerin edinilmesi ve kullanımı problem çözme, sonuç çıkarma, bağlantılar kurma ve iletişim becerilerinin gelişimini ile bağlantılıdır. Bu sebeple okul öncesi çocuklarda mantıksal matematik düşüncesini geliştirmek için teşvik etmeliyiz.

Okul öncesi çocuklarda sayı gelişimi

◊ sayısal farklılıklara dikkat etme,

◊ Çok ve azı ayırt etme

◊ Yetişkini taklit ederek sayma

◊ Ezbere gelişigüzel sayma

◊ Ezbere ritmik sayma

◊ Saymanın kurallarını öğrenerek sayma şeklinde olur.

Sayma işleminde ilk önce 10’a kadar sayma becerisi kazandırılırken, 1’den 10’a kadar sayı isimleri (rakamlar) ile nesne gruplarını ilişkilendirmelidir.

Berrasu’nun uzun süredir kendi kendine birçok sayma ve eşleştirme çabaları vardı. Ama bu çalışmalarını parmakları ile ya da yazılı kaynaklardan gördüğü rakamlarla kendi kendine yapıyordu.

Anneciğim üç bisküvi istiyorum dediğinde parmaklarını üç yapıyordu. Yalnız iki üzüm yemek istiyorum dediğinde parmaklarını iki yaparak gösteriyordu. Parmaklarını 5’e kadar çok rahat mantığını kavramış şekilde kullanıyor. Sayıları da hayatın içinde sık sık kullandığımız için yüzlere kadar “ezbere ritmik sayma” şeklinde yapıyordu. Merdivenlerden inip – çıkarken yaptığımız saymalar, oyunlar sırasında yaptığımız saymalar hepsi çocuğu kendiliğinden sayısal kavramlara hazırlıyor.

Berrasu’yu rakamlarla ve nesnelerle tanıştırmaya başladım. Berrasu ile yaptığımız sayısal kavram öğreniminden örnekler.

RAKAMLAR ÇARKI

Yuvarlak bir kontraplağın üstünü beyaz kağıt ile kapladım.

10 Bölmeye ayırdım.

Her bölmenin üstüne 1’den 10’a kadar sayıya denk gelecek şekilde çıkartma yapıştırdım. (Resim çizilebilirdi ama yapımı kolay olsun istedim)

Bölmeler eşit büyüklükte değil. 1 rakamına denk gelen bölme küçük çünkü o bölüme yalnızca 1 çıkartma yapıştırıldı. 10 sayısına denk gelen bölme büyük çünkü 10 çıkartma yapıştırıldı.

Tahta mandallar üstüne kağıttan rakamları yazdım ve yapıştırdım. Daha sonra kağıtları koparma ihtimaline karşı kalemlede mandalın üstüne rakamları yazdım.

Rakamlar Çarkı

NOT 1: Çocukların sosyo-kültürel özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate almayı unutmayalım.

NOT 2: Aynı çarkın arkasına başka etkinlik hazırladım.

Bunlarda İlginizi Çekebilir…

Ataç Çalışması

İnce Motor Gelişimi Sağlayan Aktiviteler 1 …

Very Hungry Caterpillar…

 

Yorum Yapın

