Çocuklarda Cinsel Eğitim

Çocukların dünyaya nasıl geldiği ile ilgili bir ödev hazırlayan çocuk, eve geldiğinde bu konuyu babasına sorar.

“Baba, ben nasıl dünyaya geldim?”

Baba yanıt verir: “Seni leylekler getirdi, biz de çok mutlu olduk ve seni büyüttük.”

Tatmin edici bir yanıt alamayan çocuk hemen büyükbabasına gider ve sorar, büyükbaba: “Babanı çöplükte bulduk, bir ağlama sesi duydum ve yanına gittim, baban orada bir sepetin içinde duruyordu. Hemen alıp eve getirdim ve büyüttük.”

İstediği yanıtı bir türlü alamayan çocuk çaresizlik içinde ödev kâğıdına şunları yazar; “Öğretmenim, bizim ailede son iki kuşaktır normal doğuma rastlanmamıştır. Daha öncesini soracak kişi olmadığı için bilemiyorum.” (NOT 1)

Anne babaların çocukla ilgili milyon tane soruları vardır. Sorularımızın cevaplarını bulmak için kaynaklar ararız. Gün olur kitap okuruz, gün olur internette derya deniz kaybolana kadar gezeriz. Sık sık arkadaşlarımıza, annelere, komşulara sorarız. Aklımıza uyan bir cevap bulana kadar sorarız.

Her konuda toplum olarak rahatlıkla soru sorar, cevap veririz. Bir konu vardır ki toplum olarak yok sayarız. Cinsellik. Çocuklarımıza da el yordamı ile cinselliği öğretiriz. Çocuklar bedenleri ile ilgili soru sormaya başlayınca “ayıp öyle şeyler konuşma” diyenimizde vardır. “Büyüyünce öğreneceksin” diyenimizde vardır. Birde çocuğum bana bedeni ile ilgili soru sorarsa “nasıl cevap vereceğim hazırlıklı olayım” diyerek hazırlananlarımız da vardır.

Montessori mail grubumuzda son günlerde “çocuklarda cinsel eğitim” konusunda hangi kaynak kitapları okuyalım diye görüş alış verişi yapılıyor.

Yalnızca Berrasu’nun annesi olduğum için değil, birçok çocuğun öğretmeni olduğum için konuyu yıllardır okurum. Çok önemli konudur çocuklara cinsel eğitim bilgisini vermek. Bıçak sırtı gibi bir konudur. Tabudur bu konu.

Birçok kişi tanırım “aşalım bu yasakçı zihniyeti herşeyi konuşalım çocuklarımızla” der. Ama kendi çocuğuna cinsel eğitim verilmesine karşı çıkar. Galiba biz (toplum) cinsiyet ve üreme eğitimi ile seks eğitimini karıştırıyoruz.

Konu ile ilgili birçok makale okudum. Dilleri bilimsel olduğu için bana pratik bilgi verecek kaynaklara ihtiyacım olduğunu fark etmiştim. Çocuk beklemediğim anda soruyu sorduğunda -benim çalıştığım yerden olsun ki- hazır cevaplarım olsun istiyordum.

Son zamanlarda okud uğum ve dilini beğendiğim kitaplar ve makaleler:

◊ Ahmet Çankırılı’nın Çocuklar İçin Cinsel Eğitim Anne Ben Nerden Geldim kitabı.

◊ Prof. Dr. Z. Bengi Semerci’nin “Çocuklarımızla Cinsellik Hakkında Nasıl Konuşalım?” kitabı

◊ Özel Dr. Natuk Birkan İlköğretim Okulu Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi’nin  “Çocuklarda Cinsel Eğitim makalesini okumak için buraya tıklayınız

Bugünlerde montessori mail grubumuzda tartışılan çocuklarda cinsel eğitim konusunda önerilen kitapları da paylaşmak istiyorum.

  • Prof. Dr. Z. Bengi SEMERCİ “Çocuklarımızla Cinsellik Hakkında Nasıl Konuşalım?”
  • freud’a ne yaptikta couklarimiz boyle oldu
  • “Ben Nereden Geldim?” Sistem Yayincilik, Peter Mayle, Emel Aksay cevirmis.
  • Sistem Yayincilik’in “Bana Neler Oluyor?”, Peter Mayle
  • “Cinsellikle Ilgili Merak Ettikleriniz” Joanna Cole

Prof. Dr. Z. Bengi Semerci’nin kitabından aklımda kalanlar:

  • “Cinsel organların isimlerini değiştirmeyin, biyolojik isimleriyle kullanın. Erkek çocukların cinsel organı için penis, kız çocuklarının cinsel organı için vajina doğru kelimelerdir.”
  • Çocuğunuzun cinsellik öğrendiği tek kaynak siz değilsiniz. Sizin aktardıklarınızdan daha fazlasını, yanlış kaynaklardan öğrenebilir.Abuk sabuk bilgilerle donanacaklarına siz doğrusunu anlatın.
  • Çocukların doğruyu öğrenme aşamasında kafası karışık olacaktır. Yargılarsanız, “Aaa ne ayıp!” ya da “Çek elini oradan!” derseniz bu konuyu tabu haline getirmiş olursunuz.
  • Vücutları değişirken kaygılanabilirler. İleride yaşayacakları şeyleri anlatın. 9 yaşındaki bir kız çocuğu âdet kanamasını bilmelidir.
  • Bedenine bir yabancının dokunmaması gerektiğini öğretin. Çocuğunuz, kendisine istemediği ve izin vermediği tarzda dokunuşları fark edebilmeli Bunun, kendisi için bir tehlike yarattığını öğrenmeli.
  • Okulöncesi dönemden itibaren cinsellik oyunları, mastürbasyon başlayacaktır. Bu konuları olay haline getirmeyin. Daha çocukken cinsellik hakkında konuşun ki onlar da sizinle ergen olduklarında kafalarındakini sizinle konuşabilsinler.

Ahmet Çankırılı’nın Çocuklar İçin Cinsel Eğitim Anne Ben Nerden Geldim kitabı’n da da çocukların kendi aralaraında nasıl dünyaya geldikleri ile ilgili konuşmalardan yola çıkarak bilgiler veriliyor.

(NOT 1: Özel Dr. Natuk Birkan İlköğretim Okulu Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi’nin  “Çocuklarda Cinsel Eğitim makalesinden alıntıdır.)

(NOT 2:Çocuklarda cinsel eğitim konusunda aldığım kitapların, özellikle farklı dünya görüşü olan yazarlara ait olmasına   dikkat ettim.)

(NOT 3: Prof. Dr. Z. Bengi Semerci’nin kitabı ve Ahmet Çankırılı’nın kitapları evde yoktu. Aklımda kalanları paylaştım. Kitaplarımı anneme vermiştim ki o da okusun. Berrasu ile çok zaman geçiren herkesin benim sahip olduğum bilgilere sahip olması gerektiğini düşünüyorum. Annem benden bile çok çocuk psikolojisi ile ilgili bilgi edinmeye çalışıyor.Sürekli televizyondaki çocuklarla ilgili uzmanların katıldığı programları takip ediyor. “Torun çocuktan kıymetlidir” sözü doğruymuş. Berrasu’ya yanlış yapmayalım diyor başka birşey demiyor.)

ÇOCUK EĞİTİMİ kategorisinde yayınlandı. 2 Comments »

2 Yanıt to “Çocuklarda Cinsel Eğitim”

  1. chidos Says:

    Selam Ülkü’cüm harika bir yazı olmus.Bizim bıcırıklar yakında baslar bu sorulara gibi geliyor bana :))
    Bende not alıyorum kitapları kesinlikle okumak lazım.Çok güzel bir kaynak olacak yazın benim için eline sağlık.
    Berrasu’yu da seni de çok öpüyorum.En kısa zamanda görüşmek üzere 🙂

    • ulku Says:

      Çiğdemcim teşekkürler…. Berrasu yazın kalabalık bir ortamda “ben nasıl oldum biliyorum” diyerek sohbet konusu açtı… Kalakaldım bu ilginç sohbet konusunu duyunca. Berrasu başladı anlatmaya. “Annemle babam birbirine sarılmış. Birbirini çok sevmiş. Ben doğdum biliyor musunuz?” :))) Ece’ yi de seni de özledik…


Yorum Yapın

