KÜÇÜK AĞAÇ’IN EĞİTİMİ

Üstün Dökmen’in “Küçük Şeyler” isimli kitabını okurken Küçük Ağaç’ın Eğitimi kitabından alıntıya rastlamıştım. Okuduğum satırlar ve çocuğa yaklaşım beni epeyce etkilemişti. Uzun süredir kitabı almak istiyordum kitapçıda görünce tatilde okurum diye hemen almıştım…Elimdeki Doğan Cüceloğlunun “İyi düşün Doğru Karar Ver” kitabını birkaç gün bıraktım ve yeni kitabımı okudum.  

“Küçük Ağaç” bir Kızılderili çocuğudur. Babası öldükten sonra annesi bir yıl yaşayan “Küçük Ağaç” beş yaşından itibaren büyükbabası ve büyükannesi ile yaşamaya başlar.

Kızılderili çocuğun eğitiminde büyükbabasının farklı öğretileri, çocuğa tecrübe etme fırsatı vermektedir. Her anne-baba hatta öğretmenin okuması gereken kitaplardan biridir diyebilirim.

Büyükbaba bir gün yaban hindisi avına gideceğini söyler ve torunu “Küçük Ağaç” da gitmek ister. ; “Büyükbaba -geleneklerimize göre, erkek hindi avına gidileceği zaman, güneş doğmadan kendi kendine uyanmalıdır, onu kimse uyandırmaz. Eğer kendi kendine uyanabilirsen gelebilirsin” demiştir.

-Küçük Ağaç o güne kadar kendi kendine uyanamamıştır ve umutsuzca yatar. Ancak sabah dedesi, gürültü yaparak veya öksürerek onu uyandırır. Dedesi torununa sabah “ aa kalktın mı?” der. Küçük Ağaç, kendisiyle gurur duyarak “evet” der ve ava giderler.

Üstün Dökmen diyor ki: “Gerektiğinde çocuklara PAS verin. Sabırsızlık edip topu ayağınıza geçirip onlar adına GOL atmayın. Çocuklarınızın GOL atmalarını sağlayın der.

Çocuklarımız kendileri GOL attıklarında, güvenleri artar, benlik saygıları yükselir, bağımsız olmayı ve beceri gelişimini öğrenirler.

Bir şeyleri çocuklarımız adına planlayıp, onlar adına karar alırsak veya yaparsak, güvensiz ve kendi ayakları üzerinde duramayan, hayat boyu sürekli birinin değişimine, ihtiyaç duyacak bir insan yetiştirmeye başladık demektir.

-Eğer ödev ve projelerini siz yapıyorsanız, onlar adına gol atmaya çalışıyorsunuz demektir. Yok eğer, kaynak bulmada vb. rehberlik yapıyorsanız, onlara pas veriyorsunuz demektir.

Küçük Ağaç’ın Eğitimi kitabında da büyükbaba ve büyükannenin Torunları Küçük Ağaç’ a verdikleri paslara onlarca örnek bulabileceksiniz.

Bizler PAS vermeyi ve verdiğimiz paslardan sevinmeyi öğrenmeliyiz ki çocuklarımız da GOLLLLL sevinci yaşayabilsinler.

(Not: Hep Doğan Cüceloğlu kitabı okuyorsun dediğinizi duyuyorum.Beni bilen bilir ben bir Doğan Cüceloğlu hayranıyım Kitaplarını okur bitirir bir daha okurum. Yine elimde bir Doğan Hoca kitabı olmasına kimse şaşırmamalı. Doğan Cüceloğlu kitapları hayatımın içindedir ve bir şekilde elimdedir. İyi düşün Doğru Karar Ver kitabını yaklaşık on yedi yıl önce okumuştum. Tekrar okumak istedim. Bu arada belirtmeden edemeyeceğim. Ben gündüz bir kitap, yatakta başka bir kitap, arabada gidip gelirken veya kendime ayırdığım özel zamanlarda bambaşka bir kitap okuyanlardanım. Bir arada en az beş altı kitap okurum. Bu beni yormaz. Çünkü her zaman aynı ruh halinde değilimdir. Çok yoğun olduğum anda daha seri okuyacağım daha eğlenceli kitapları tercih ederim. Üstünde  uzun uzun düşünebilmeye zaman ayıracağım saatlerde daha bilimsel kitapları tercih ederim.)

Yorum Yapın

