ÇOCUKLARDA SANAT EĞİTİMİ

Her insanın hobisi olmalı.Kendimce güzel sanatlara meraklıyım. Ama bu konuda bir eğitimim yok.  Giyim, dekorasyon, takı estetik olmalı, gözüme hoş görünmeli, renkleri uyumlu olmalı. Herşeyin kokoşunu severim. Sinema, tiyatro, resim, müzik  hepsini severim ama elimden gelmez dilimden gelir. Eleştiririm kendimce. Spor servisinde çalışan bir gazeteci ile evlenmek dışında sporla uzaktan yakından ilgim bile yoktur.  Berrasu’nun sanat ve sporla ilgili olmasını çok isterim. Bu konuda bir eğitimim olmadığı için çocuğuma  yanlış yapmaktanda çekiniyorum.

Çocuk ve resim ile ilgili birçok kitap okudum. Bunların bir kısmı psikolojik, bir kısmı teknik öğretimi ile ilgili. Susan Striker’in Çocuklarda Sanat Eğitimi kitabından çok faydalandım. Eğer çocuğun hayatında karalamanın, çizginin, renklerin öğretiminin önemini merak ediyorsanız bilgi edinmeniz açısından okumanızı tavsiye ederim.

Susan Striker diyor ki:

  • Çocuğumuza sanatı bir uzmanın öğretmesini beklemek zaman kaybıdır.
  • Çocuğa yemek yemesi için, uyuması için, TV izlemesi için alan ayırdınızsa sanatsal çalışmaları içinde bir alan ayırın.
  • Çocuğunuza hazır şablon resimlerden oluşan boyama kitapları ve fotokopileri vermeyin. Yaratıcılıklarını engeller.
  • Özel günler resimleri-çalışmaları çocuğun o özel günü öğrenmesini sağlamaz.
  • Önemli olan tamamlanan eser değil, çalışma süreci önemlidir.
  • Çocuğa örnek olun.
  • Çocuğun resimlerini yalnızca buzdolabı üzerinde değil gerçek çerçeveler içinde evinizin en güzel köşelerinde sergileyin.
  • Resmi niçin beğendiğini ifade et. “Çok güzel olmuş” demek yeterli değildir. Renkleri güzel kullanmışsın. Eğri çizgileri çok sık kullanmışsın gibi yaptıklarını değerlendiren cümlelere kurun.(Resmini gördüm demiş oluyormuşuz.)
  • Çocuğunuzun resimlerini paylaşın. Bayram, yılbaşı kartı olarak. (Bayramlarda mesaj yazmak yerine, kart atmak gibi bir geleneğimiz vardı eskilerden.)
  • Resimlerini saklayın. (Çocuğun emek çektiği çalışmasını az sonra annesinin buruşturup çöpe atması cesaretini kırarmış.)
  • Boş bir defter alın sürekli yanınızda bulundurun çocuğunuzun gösterdiği gelişimi bu defterden izleyebilirsiniz.

Karalama sürecinin önemi:

  • Çocukların karalama sürecinde sürekli tekrarladıkları hareketlerin dil öğrenimine katkıda bulunuyormuş.
  • Çocuğunuzun ilk adımları sizi ne kadar mutlu ediyorsa ilk karalamaları da o kadar mutlu etmeliymiş.
  • Çocukların çizdiği 20 temel karalama şekli varmış.
  • Karalama yapan çocuk, çizdiği şekillerle çizgileri nasıl kullanacağını öğreniyormuş.
  • Karalama dönemini tamamlamadan gerçek resimler çizdirmek hem duygusal gelişimine zarar veriyormuş hem de öğrenmesini yavaşlatıyormuş. Karalamalardan çocuğun kişiliğini yansıtıyormuş. (çekingen,dışa dönük)
  • Çocuğunuza gerçek varlıkların resmini çizmeye yöneltmek ve masa, duvar gibi yerlere çizim yapan çocuğu cezalandırmak çocukta ciddi hasarlara yol açıyormuş.

Sanatta Yaratıcılığı Öğretmenin 10 Temel Kuralı

  1. Bir çalışmanın nasıl olması gerektiği konusunda beklentilerinizi unutup, neyi nasıl kullanacağını çocuğunuzun kararına bırakın. (Yaratıcılığı büyüklerinin direktifleri engelliyormuş.)
  2. Asla çocuğunuzun çalışmasına el sürmeyin. Çocuğun bir resmi kendi başına ortaya koyması, sizin resme yapabileceğiniz katkıdan daha önemlidir.
  3. Resimdeki tesadüfî şekilleri gerçek nesnelere benzetmeyin
  4. Çocuğa nasıl çizmesi gerektiğini göstermeye kalkmayın, yada onun adına gerçek resimler çizmeyin. Öğretmeye çalıştıklarınız, çocuğunuzun keşfetmesini, yaratmasını engeller nitelikte olabilir.
  5. Çocuğunuza asla “bu ne?” “ne çiziyorsun?” gibi sorular sormayın. Yaptığı şeyin nasıl olduğu, ne olduğundan daha önemlidir.
  6. Çocuğunuza asla boyama kitapları, kolay boyalar, kalıplar, çizim makineleri gibi sanatsal yaratıcılı engelleyen oyuncaklar almayın. (Onlar başkasının yarım bıraktığını tamamlatmakmış.)
  7. Çocuğunuzu resim yarışmalarına veya çocukları karşı karşıya getiren etkinliklere katılmaya yöneltmeyin. (Önemli olan kendi amaçlarını belirleyip onu aşmasıymış.)
  8. Çocuğunuzu tek doğru yanıtı bulmaya değil, çözüm olabilecek pek çok alternatif üretmeye yöneltin. – gerçek yaşamda her sorunun tek bir çözümü yoktur. Sanat sorunları nasıl çözebileceklerini öğretir çocuklara.
  9. Uygun olmayan yüzeylere resim çizdiği için çocuğunuzu asla azarlamayın. Ona kağıt verip, güzel, çizme isteğin kabardı anlaşılan deyin. (Her zaman olumlu tepkiler verip, çizim yapmak istediğini fark ettiğimizi vurgulayacakmışız.)
  10. Bir gelişim sürecini tamamlamadan diğerine geçmeye zorlamayın.

Tay tay duruşlar, sallana sallana atılan adımlar, çocuğu yürümeye taşırmış

İlk çıkardığı sesler, çocuğu konuşmaya taşırmış,

Karalamalarda, çocuğu okuma-yazmaya ve  okul başarısına taşırmış.

Çocularda Sanat Eğitimi

Yazar: Susan Striker

Yayınevi: Epsilon yayınları


Reklamlar

Yorum Yapın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: