BABALAR DA ÇOCUK BAKABİLİR…

Yaşadığım ilçenin bina olarak eski ama kitap yönünden çok zengin bir kütüphanesi vardı. Kardeşim Uğur ve ben kütüphaneye sık sık giderdik. Ödünç kitap alıp okuyarak da öğrenci bütçemize katkıda bulunurduk. Bu kitap benim kütüphanemde olmalı dediğim kitapları da gidip satın alırdım. Aziz Nesin- Ali Nesin Mektuplaşmaları, Anne Frank’ın Günlüğü, Babalar da Çocuk Bakabilir gibi kitaplar ödünç alınanlar arasında kalmadı, satın alınarak kütüphanemde yerlerini aldılar.

O yıllarda okumuştum “Babalar da Çocuk Bakabilir” kitabını. Çok ilgimi çekmişti. Yıllarca aklımın bir köşesinde saklamıştım kitabın kahramanı Martin’in babasını. Yalnızca sevmek veya anneyi azıcık dinlendirmek için çocuğuna zaman ayıran babalardan değildi Bernard Schön.

80’li yılların başında yaşadığı babalık tecrübesini anlattığı kitabında “Çocuklar erkeğin günlük hayatını değiştiriyor” diyordu.

Çocuğuyla geleneksel baba rolü dışında yakından ilgilenmesinin kendine neler kattığını paylaştığı kitabında “O günleri hatırlıyorum da, Martin’ e mama takviyesi yapmak zorunda oluşumuz bizi çok mutlu etmişti. Böylece ben, yalnızca çocuğun altını değiştirmek, çamaşır yıkamak ve alışveriş gibi “yardımcı” işler dışında çocuğu besleme faaliyetine de bizzat katılabiliyordum. Meme emerken duyduğu hazzı biberondan da alması için gömleğimin ya da pijamamın düğmelerini açar onu göğsüme yaslardım” diye duygularını ifade ediyordu.

Kitap her Türk erkeğine baba olmadan önce zorunlu okutulmalı. Yıllar önce Bernard ve kendisi gibi düşünen babalar bir araya toplanıyor. Bu yeni babalar geleneksel rollerin dışına çıkınca kadınlarınkine benzer talepler ileri sürmeye başlıyor.

  • “Her alanda kadın erkek eşitliği ev ve eğitim işleri için kadın ve erkeğe eşit ücret,
  • Kadın ve erkek için en az bir yıl ücretli bebek izni ya da eşlerin dönüşümlü olarak kullanabileceği üç yıl süreli izin,
  • Ev erkeklerine sosyal sigorta hakkı ve emeklilik maaşı kadın ve erkek için yarım günden tam güne ya da tersine geçişi kolaylaştıran iş saatleri,
  • Erkek ve kadın için yarım günlük yeni iş sahaları dükkânların kapanış saatlerinde esneklik,
  • Çocuk bakımı için yeterli sayıda resmi bakım hizmeti,
  • Çok sayıda insanın bir arada yaşamasına elverişli ev ve apartmanlar ve uygun kira” gibi.

Kitabı okuduktan yıllar sonra anne oldum. Anne olunca yasal hakkımı kullanmakta bile zorluklarla karşılaşınca bu kitap aklıma gelmişti. Bizden çok uzakta olmayan o ülkede çocuğuna baktığı için yeni yeni haklar talep eden babalar var. Bizim ülkemizde de süt izninin kullanılmasında bile yüzlerce zorlukla karşılaşan, anneler var.

Birde bizim çekirdek ailemizin fedakâr babası Volkan var. Gece geç saatlere kadar çalışıp ama sabah erkenden kalkıp kızının bakımını üstleniyor. Berrasu ile benim kadar hatta bazen benden bile daha fazla ilgilendiği oluyor. Evliliğimizin ilk gününden itibaren kendi kendine sorumluluk hissederek ev işlerine katıldığı gibi, doğumundan itibaren de çocuğumuzun sorumluğunu da üstlenerek hayat arkadaşı olduğumuzu daha güzel anlamamı sağlamıştır.

NOT 1: Sevgili kocacığım seni –senin okumadığın ama benim çok zevkle okuduğum– Babalar da Çocuk Bakabilir kitabının kahramanından daha da çok takdir ettiğimi bir de buradan sana söylemek istedim.

NOT 2: İlçemizin merkezinde, içerik yönünden çok zengin bir kütüphanesi vardı. Sonraki yıllarda bir sabah ilçe kütüphanemiz birkaç kepçe darbesi ile yerle bir edildi. Küçük hizbe bir bodrumumsu bir dükkâna taşındı. Daha sonra da kütüphanemiz yolumuzun üstünde olmayan, ilçe halkının bir minibüs ya da otobüsle gitmesi gereken bir mahallesine taşındı. Yıllar oldu ki yaşadığım ilçenin kütüphanesine bir daha gidemedim.

Yazarı: Bernhard Schön
Çeviren: Füsun Ant
Yayınevi: Afa Yayınları
Yayın Yeri: İstanbul         
Yayın Yılı: 1985

KİTAPLAR kategorisinde yayınlandı. Etiketler: , . Leave a Comment »

Yorum Yapın

