AÇ TIRTIL (Very Hungry Caterpillar) VİDEOLARI

Bizim aç tırtıllar dut yaprağı bulabilirlerse hızla büyüyorlar. Dut yaprağını okuldan gelirken toplamayı unuttum. Çalıştığım okulun çevresinde birçok dut ağacı var. Dün ağaçtan dut yaprağı koparırken bahçenin sahibi ile aramızda şöyle bir konuşma geçti.

Öğretmen hanım mahallenin ağacından dut yaprağı koparıyor. Ağacın sahibi hemen bahçeye geliyor.( BS= Bahçe sahibi, Ö= Öğretmen

BS -Günaydın hoca hanım.

Ö -Günaydın.

BS -Dutlar daha olmadı hocam ya!

Ö – Dut toplamıyorum. Yaprak topluyorum.

BS -Yaprağı ne yapacan hocam?

Ö -Tırtıl besliyorum da onlara vereceğim.

BS -Haaaaa! (Eminim hiçbir anlam veremiyor tırtıl beslememe. Ama öğretmene saygısızlık olmasın diye de sesini çıkaramıyor. Soru da soramıyor.) Al al Hocam. Yapraktan bişey olmaz.

Ö -Teşekkür ederim.

BS -Yaaa hocam bugünlerde sizin öğrencilerde buralardan yaprak koparıyor.( öğretmeni koparırsa çocuk hayda hayda koparır tonunda söylüyor)

Ö – Onlarda tırtıl besliyor da ondan.

BS – Anladım hocam.(Neyi anladın? Aslında neyi anladın diye sormak istiyorum ama sormadım. Haydi, açıkla şu işin aslını da merakı gitsin.)

Ö- İpek böceği tohumlarımız vardı. Biliyorsun onlar yalnızca dut yaprağı yiyor. Bu sebepten bir haftadır tırtıllarımıza dut yaprakları topluyoruz. Tırtılların gelişimini gözlemliyoruz. Sonra etrafına koza örecek ve kelebek olarak doğaya göndereceğiz. Öğrencilerim de tırtıllarına yaprak koparıyor. Ağaçlara zarar vermeden dikkatlice, yalnızca yaprak toplamalarını söyledim ama sizi rahatsız ederlerse haberdar edin beni.

BS – Allah iyiliğinizi versin hocam yaaa.( Açıklamadan sonra anlamanın verdiği rahatlama sözlerine de sesine de yansıdı) Bende tırtıl büyütüyorum deyince şaka yaptın sanıyordum. Yok hocam yok koparsınlar yavrucaklar büyütsünler tırtıllarını.

Nasıl güzel bir toplumda yaşıyoruz. Tanıdığı saygı duyduğu biri bahçesine dadanmış. Bahçemden kopardıklarını görüyorum ama sen koparabilirsin demek için selamlaşıyor sohbet ortamı yaratıyor. Öğretmen, belki de çocuğunun öğretmeni anlam veremediği bir şey yapıyor ama saygısızlık olmasın diye anlamadığı konuşmalara bile anlamış gibi davranıyor. Belki de öğrencilerin ağaçları koparmasına az önce kızıyordu ama artık onlara bile kızmıyor. Çünkü okulla ilgiliymiş çocukların eğitimine engel olmak olmaz.

Berrasu’nun çok  beğendiği kitaplarından birinin Aç Tırtıl kitabı olduğunu EVDE AÇ TIRTIL BÜYÜTÜYORUZ… (Very Hungry Caterpillar) yazımda belirtmiştim. İngilizce the hungry caterpillar animasyonları da Berrasu’nun  ilgisini çok fazla çekiyor.

(Not: Yukarıdaki bahçe sahibi Malatya’da ya da Malatyalı olsaydı bu konuşma biraz daha farklı bir anlam kazanırdı. Malatya’da dut yaprağıyla köfte yapılmaktadır. Dut yaprağı köftesi nasıl yapılır?  İnce simit adı verilen köftelik bulgur su ile hamur kıvamında yoğrulur. Taze dut yapraklarıyla bu hamurlar incecik incecik sarılır. Haşlanarak pişirilir. İçine erik ekşisi ve un katılmış yoğurt karıştırılarak pişirilir. Diğer tarafta soğanlar pembeleşinceye kadar kavrulur. Köftelere yoğurtlu sos, onun üstüne de soğan süslemesi ile servis yapılır. Malatyalı bahçe sahibi öğretmen hanım dut yaprağı köftesi yapacak demek ki diye düşünür. Bu arada kara dut yaprağının şeker hastalığına iyi gelen bitkilerden olduğu bilgisini de paylaşmak isterim. )

Yorum Yapın

