KIZIM DA BEZİ BIRAKTI

Günlerdir, hatta nerdeyse kızım dünyaya geldiğinden tuvalet eğitimi konusunda okuyorum. Kitaplardan uzmanların görüşlerini okudum. İnternetten annelerin tecrübelerini, gerçek hayatta bütün anlatılan fikirleri dinledim. Berrasu’da 29 aylık olduğunda bir tarafım haydi başla artık tuvalet eğitimine dedi. Diğer tarafım aman dur hazır değil daha diyordu.

Hazır olmadığını niçin düşündüm. Berrasu ne zaman altına kakasını yapsa “Hayır kaka yapmadım” diye ağlamaya başlıyordu. “Kızım kaka da yapılır çişte yapılır. Üzülme bak anne de yapıyor, baba da yapıyor…” asla kaka yaptığını kabul etmiyordu. Üzülmesine üzülüyordum.

Doğumdan sonra ilk 6 ay kaynatılmış soğutulmuş ılık su ve pamuklarla altını silerek temizledik. Üstelik ilk 6 ay kaynatılmış soğutulmuş su ile banyo yaptırdık. Poposunu 6 aydan 1 yaşına kadar normal ılık su ve pamukla temizledik. Bir yaşından sonra da her çiş ve kakada küvette ılık su ile yıkadık. Hiç kolonyalı mendil vs de kullanmadık pişik sorunu da yaşamadık.

Bir ay önce iki gün süren oyun evi maceramız olmuştu. Kızımızı oyun evinden, okuldan soğutan Bostancı’daki ……. Çocuk Evi’ nden arkadaşı Ece ile birlikte eve dönmüştük. Ece 15 gün önce artık çişini söylemeye başlamıştı. Bez takmıyordu. Ece eve gelince hemen tuvalete oturdu çişini yaptı. Berrasu ilk defa bir çocuğunda tuvalette tuvaletini yaptığına tanık oldu. Hemen olayın içine Berrasu’yu da kattım. “Kızım bak Ece artık bez takmıyor. Çişini ve kakasını tuvalete kendi kendine yapıyor. Annesi de ona yıldız takıyor.”  Sihirli konuşmayı yapmışım da haberim yokmuş. Berrasu o anda hemen pantolonunu indirdi, bezini çıkardı “Berde’de bez takmayacak” dedi ve oturağa (lazımlık) oturdu.

O gün tabii ki hemen çişi yapmadı. Ama benim gözümde yaptığı davranış çok büyük bir başarıydı. Çünkü yaklaşık bir yıldır banyoda duran o oturağa bir defa bile kendi kendine oturmamıştı.

Tabii ki bu müthiş başarısını hemen evdeki bir çıkartma yıldız ile ödüllendirdik. Alkışladık.    (Hata 1:Doğan Hoca’nın başardın sözünü söylemedim.) Ertesi birkaç günde yine bezledim. Ama sürekli” Anne bez takma” diyordu.

Niçin bezledim:

  1. Tecrübesizlik.
  2. Sürekli çişin var mı diye sorup oturak başında zaman geçireceğiz diye korktum
  3. Sabahları Berrasu’ya babası bakıyor. O ben sürekli soramam dedi. ( Biz birlikte kızımıza bakıyoruz. Bir baba da/ erkekte isterse çok rahatlıkla anne kadar başarılı çocuk büyütürmüş bunu tecrübe ettim eşimde.)
  4. Bilmemenin verdiği tedirginlik ve korku.

Macera başlıyor:

Cuma günü okuldan (işten) geldiğimde bezini çıkardım. Önümüzde iki gün hafta sonu tatili olacak diye.

Ece artık bezi bırakınca onun üzerinde çok etkili olduğunu düşündüğü “Kızımın Tuvalet Kitabı’nı” Çiğdem Teyze’si Berrasu’ya getirmişti. Onu okumaya başladık.

Oturağa oturunca kitaptaki gibi yanımıza birkaç tane tuvalet kâğıdı alıp kule yaptık.( Öyle olacak çünkü kitapta ama öyle yapmışlar dedi, bilirkişi Berrasu.)

Bir paket kolonyalı mendil aldık. ( Çünkü kitapta da öyle )

Kitabı bir defa okuduk.

Benim asıl amacım çiş yaptırmak olduğu için ben okuma sırasında çiişşşşşş   çişşşşş  çişşşşşş  diye söyledim.

Çok oturtmadım oturakta.

Çiş gelebilecek kadar oturdu ama ne zorla oturttum ne de haydi kızım çişini yap demedim.

Yemeklerden bir saat kadar sonra ya da sıvı tüketimi çok olduysa 30 dakika sonra banyoya gittik.

Kitabı her defasında yavaş yavaş (çişi ve kakayı çok sevimli gösterecek ses tonuyla) bir defa okudum.

Kitap çok ilgisini çekti. Teşekkür ederiz( Çiğdem Teyze’si)

Kitap okumayı de çok sevdiği için sürekli yorumlar yaptı.

“Benimde oturağım pembe, benimki gibi bak anne benimki gibi”

“Bu kıza bu külot yakışmamış”

“Berde’nin bu külottan var. Ama bu külottan yok”

“Aaaaa! Altına mı kaçırmış. Küloduna mı kaçırmış anne.”

“ Yanlışlıkla mı, kaza mı yapmış anne”…

Oturağa ilk çişini yaptığındaki sevincimi anlatamam. Kameraya çekilmiş olsaydı, sevincimi gören piyangodan büyük ikramiyeyi kazanmış da seviniyor diye düşünürdü.

Islak tuvalet kağıdı ile poposunu sildim. Özellikle silme sırasında önden arkaya doğru diye silme yönümü de söyleyerek siliyorum.

Oturağı aldım klozetin içinde döktüm. Berrasu’da sifonu çekti. Çişine Bye bye yaptık.

Klozetin kapağı açıkken sifonu hiçbir zaman çekmem. Ama olaya neşe, sevinç havası katmak için “şimdilik kapak açık bye bye yapacağız ama sonra klozetin kapağı kapalı sifon çekeceğiz” diye ara sıra belirtiyorum.

Başlangıç hafta sonu gündüz uyanıkken evde hiç bez bağlamadım. Dışarı çıkmak zorunda kalınca bezleyip dışarı çıkardım. Öğle uykusunda ve gece yatarken de bez takmak istedim ama Berrasu izin vermedi. Yatmadan çişini yaptırdım. Bezlemedim. Ama uykusu derinleşince bezledim.

İlk hafta sonu iki kere yanlışlıkla altına kaçırdı. Kakasını hep bezlendiği öğle uykusunda yaptı.

Çişi gelince çişim geldi diye söylemedi. “çiş yaptım, çiş yaptım diye” tuvalete koşturdu. Her defasında altına çiş yapmadığını ama çişinin geldiğini, çişim geldi demesi gerektiğini anlattım.

İkinci hafta artık dışarı çıkarken de bez takmama cesaretini gösterdim. Çocuktan daha çok annenin cesareti söz konusu diye düşünüyorum. Havalar çok yağmurlu olduğu için çok fazla dışarıda da bulunmadığımız için rahat ettim.

İkinci hafta sonu Cuma gece yatarken de bez takmadım. “Kızım bez takmıyorsun. Anne seni gece çişe kaldıracak” diye anlattım.

Saat 21’de uyku için odasına gitmeden çişini yaptı.  Saat 22 de uyuyor. Saat 23’te uyurken çişe kaldırdım. Her iki saatte bir bütün gece çişe kaldırdım. Cumartesi- Pazar geceleri de aynı şekilde iki saatte bir çişe kaldırdım. Yalnız bir iki saatlik arada uyumuşum kalktığımda altına çiş yapmıştı.

Bugün bir haftadır gece-gündüz bez bağlamayı bıraktık.

Gece yatmadan önce çok sıvı tüketiminde bulunmamasına dikkat ediyorum.

Hafta başından beri kendi kendine çişini yapmaya gidiyor.

Geceleri iki saatte bir kaldıramadığım oluyor. Altını ıslatmamış olmasına seviniyorum. Zaman içinde geceleri de  çişini tutmayı öğrenecek gibi görünüyor. Öğle uykusunu biraz uzatınca birkaç defa altına kaçırdığı oldu. Bugün öğle uykusundan biraz erken uyandı ama ilk defa çişinin geldiğini söyledi.

Kaka yaparken biraz tedirgin oluyordu.

Açıkçası tuvalet eğitimi konusunun çok daha zorlu bir süreç olacağını düşünüyordum.

  • Her çocuğun tuvalet eğitimi için kendi hazır oluş tarihi var. Başka çocuklarla karşılaştırma.
  • Yakın çevresinde ki çocukların tuvalet yaptığını görmek gerekiyor.
  • Asla ve asla altına kaçırdığında onu suçlamamak gerekiyor.
  • Ne fiziksel şiddet ne de korkutmak bir işe yaramaz. Korkutursan veya şiddet uygularsan bez bırakması çok daha uzayacak. Daha çok sinirlerin yıpranacak.
  • Sabır, sabır, sabır, güler yüz, başardın duygusunu yaşatacak kadar motivasyonu sağlayacak söz ya da ödül.

Henüz daha bezi bıraktık demek için belki çok erken ama yine de söylemek istiyorum. Çalsın davullar, zurnalar ….Kızımız bir zor işi daha başardı ve bezini nerdeyse kendi kendine bıraktı.

BAŞARDIN…

BERRASU ADA kategorisinde yayınlandı. Leave a Comment »

Yorum Yapın

