BONSAİ ÇOCUKLAR

Cumartesi günü Kadıköy Halk Eğitimi Merkezi’nde, İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü’nün de desteklediği Final Yayınları’nın organize ettiği Doğan CÜCELOĞLU ile Okul Öncesi Eğitim Seminerine katıldım.

Sizlerle de paylaşmak isterim. Psikoloji ve insan konusunda vazgeçilmez ve güvendiğim birkaç uzman kaynağım vardır. Bunlardan biri DOĞAN CÜCELOĞLU’ dur.

Doğan Hoca seminere başlamadan önce hiçbir konuğunu kırmadan uzun uzun fotoğraf çektirdi. Seminer başlayınca da o tatlı dili ile “Kendimi Cennette Huriler içinde hissettim” diyerek o her zaman ki tatlı dili ile esprisini yaptı.

Seminerden aldığım notları sizlerle paylaşmak istiyorum.
Çocuğun başarısını artırmak için bir öğretmen, anne-baba olarak neyin farkında olmalıyım?

Pencerenizden dışarı baktığınız da gördüğünüz ağacın sizce tümü görülüyor mu? Hayır. Neden? Çünkü ağacın bir de kökü vardır. Asıl önemlisi köktür. Çin kamışı hikâyesini paylaştı Doğan Cüceloğlu.

  • Çin kamışı ekildiğinden sonra ilk beş yıl yalnızca 70 cm büyür.
  • Beş yılda toprağın üstünde 70 cm büyüyen çin kamışı, toprağın altında 32m (metre) kök salıyor.
  • 6. yıl bir yılda tam 10 m oluyor.
  • 10. yılda ise 32 m yüksekliğe ulaşıyor.

İlginç hikâye.

Çocukluk yaşamın köklerinin geliştiği dönemdir. Çocuğun 0-5 yaş arasında %70 yaşam köklerini oluşturduğunu biliyor muydunuz? 5-7 yaşlarında bu yaşam köklerinin % 12’si daha oluşuyor.

Çocuğun gelişimi için yaşadığı ortam çok önemlidir. Ortam ikiye ayrılır
1. Geliştiren Ortam
2. Kalıplayan Ortam

1.Geliştiren Ortamda Yetişen Çocuk: Görsellerinde bir meşe palamudu gösterdi.
Bu meşe palamudu insanın bir potansiyel olduğunun farkında olan ortamda yetişirse bir meşe ağacı olur. Meşe palamudu ortamını bulursa potansiyeli beslenir. Aile çocuğun potansiyelini ortaya çıkaracak şekilde davranır. Geliştiren ortamda yetişen çocuk için; anlamlı, coşkulu ve güçlü bir yaşam amaçtır. Çocuk kendine güvenir, sevmeye/sevilmeye kendini layık bulur, doğalım, değerliyim der.

2.Kalıplayan Ortamda Yetişen Çocuk: Bonsai ağacını bilir misiniz? Hani o gösterişli ağaçların bir avuç içine sığacak şekilde şekillendirildiği bir ağaç türüdür. Emek çekilir budanır ve bodurlaştırılır. İşte kalıplayan ortamda da yetişen çocuk bonsai ağacına benzer.
Kalıplayan ortamda yetişen çocuk için yaşam; mevki edinmek, mal-mülk edinmek için araçtır.

Çocuğunu bonsai yaptın. (Ben bu benzetmeden çok etkilendim.) Çocuğuna kendi ellerinle güvensizlik aşılıyorsun. Değersiz hissettiriyorsun. Sonra da bu çocuk çok çekingen, hiç kendine güveni yok diye şikâyet ediyorsun. Psikologdan, öğretmenden yardım istiyorsun.

İnsan çocukken anlam verme sistemini oluşturur.
Ne için yaşanır?
Nasıl yaşanır? Bunları öğrenir.

Yaşamla ilgili gerçekler.
1. Yaşam ertelenemez.
2. Belirsizliği sevmeyiz
3. Sürekli seçimler yaparız
4. Anlamlı olanı seçeriz

Anlamlı olanı belirleyen unsurlar:
1. Cep Gereksinimleri: Para ile satın alınan her şey. (Koltuk, araba, yiyecek, ev, kıyafet…)
2. Akıl Gereksinimleri: Sorma, sorgulama, araştırma, öğrenme, öğretme, gelişme
3. Gönül Gereksinimleri: Sevme, sevilme, arkadaşlık, dostluk,
4. Manevi Yaşam Gereksinimleri: Evrenin tümü içinde bir yeri olduğunu görme ve yaşamını sürdürmesine olanak veren düzen.

1-2-3 ve 4 YAŞAM AĞACININ KÖKLERİDİR.
Çocuk neye tanıklık ederse onu geliştirir.
Soru sormayı alışkanlık etmelidir.

YAŞAMIN İKİ DOĞASI VARDIR

1.CAN Baskın Tanıklık                             2. YÜZ Baskın Tanıklık

Can ne der önemlidir.                                       El alem ne der? Önemlidir

Senin kendine saygın önemlidir.                   Takdir edilmek önemlidir .

Karakter oluşturmak önemlidir.                    Mevki makam önemlidir

Var olmak önemlidir                                          Sahip olmak önemlidir.


Teşekkür Ederim Doğan Hocam… Ellerine sağlık, ağzına sağlık, aklına sağlık…
Yaptığım yanlışları görmemi sağladın. Hatta yapacağım yanlışlar için beni bilinçlendirdin.

Çocuklarda gayret varsa o gayreti öldürmeyelim. İç güdülenme olmalı. Dıştan güdülenme olmamalı. Başarıyı çocuk kendi için yaşamalı. Belki hepimiz yapıyoruz. Çocuk yemek yedi maaile alkışlıyoruz. Çocuk topu aldı maaile alkışlıyoruz. Çocuk bu durumda neyi öğreniyor? Aileyi, çevremdekileri mutlu etmek için bunları yapmalıyım. Hayır. Çocuk bunu kendi için başarmış olmalı. Evet takdir edelim ama yalnızca başardığı için takdir edelim. BAŞARDIN diyelim. Kısaca BA-ŞAR-DIN. Çocuk kendi içten gelen gayretinden dolayı başardığını öğrenmeli.

“Hayatta başarısızlık diye bir şey yok. Yalnızca öğrenme fırsatı var.” Yemek sofrasını hazırlıyorsun. Çocuk sana yardım teklifi etti. Sende kabul ettin. Ama çocuk tabağı kırdı.
O zaten çok üzgün. Suçlu hissediyor kendini. LÜTFEN ama lütfen, çocuğunun BOY HİZASINA kadar EĞİL. Ona güven ver. En içten ama güçlü sesinle iyi misin? diye sor. Ben de küçükken tabakları taşırken kırdım biliyor musun? de. Niçin tabağın kırıldığı hakkında bilgin var mı diye sor. Çocuk elim ıslaktı kaydı kırıldı mı dedi. İşte bütün meseleyi çözdü. Unutma burada kırılan tabak bir başarısızlık değil. Ona öğrenme fırsatı verdi. Kalk ayağa ve “Haydi tabakları taşımaya devam edelim” de.

Kırmadın çocuğunun özgüvenini. Onu bir bonsai yapmak için budamadın. O meşe ağacı olma ortamında yaşıyor. Teşekkürler…

Not: Doğan Hoca’nın kitapları bundan sonra Final Yayınları’ndan çıkacakmış.

Reklamlar
ÇOCUK EĞİTİMİ kategorisinde yayınlandı. Leave a Comment »

Yorum Yapın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: