Çamaşır Asarken Renkleri Öğreniyor

Renklerin olmadığı bir dünyayı hiç düşündünüz mü? Dünyadaki bütün varlıkların tek renk ya da yalnızca bir rengin açık ve koyusu olduğunu hiç düşündünüz mü? Eğer görme problemi yoksa gözleri gören herkes gözünü açtığı andan itibaren renkli bir dünyayla karşılaşmıştır.

Dünyadaki her renk insanın ruhuna etki yapar. Renklerin insan üzerindeki etkilerine hep inanmışımdır. Renklerin insan üzerindeki etkisini incelemeyeceğim.

Berrasu kuzusu, ben çamaşır asarken genellikle yakınlarımda olur ve bana ya yardım eder ya da benim astığım çamaşırları çamaşırlıktan indirir. Çoğunlukla çok zevklidir birlikte çamaşır asma anlarımız.
– Anne bak bu Berde’nin (son aylarda kendisine Berde diyor).”
– Evet kızım o Berrasu’nun beyaz atleti, Berrasu’nun kırmızı eteği…..
– Anne bak bu babanın.
– Evet kızım o babanın mavi gömleği…. Devam eder gider bu konuşmalar.
Henüz yeni yürüdüğü dönemlerde kendi çamaşırlarının tümünü askılıktan alır ve giderdi )).

Bugün ben çamaşır asarken çamaşır asmak ilgisini çekmedi. Ama bütün mandalları sepetinden yere döktü ve oynuyordu.O mandalları balkonda günde kaç kere topladığımı bir ben bilirim, bir de Allah. Bir ara kendi kendine konuşmasına kulak misafiri oldum.
“Ama bu sarı. Sarı sen git. Sen gel mavi. Yeşil sen git, sen oraya yeşilin yanına git”

Kızımın renkleri ayırt etmesi beni çok mutlu etti. İlk defa mı şahit oluyordum renkleri fark etmesine? Hayır. Ama kendi kendine oynarken kullanması, renklerine göre mandalları sınıflandırması ister istemez sevindirdi.

Aklıma kızımın ilk bebeklik dönemleri geldi. Hiçbir zaman renkleri, bu kırmızı, bu sarı, bu mavi diye öğretmedik. Berrasu’ya renkleri doğumundan itibaren öğretmeye başladık. Yaptığımız her eylemi, kullandığımız nesneleri ile birlikte gözlerinin içine bakarak anlattık. “Bir tanem mavi badini giydiriyorum. Sağ kolunu uzat, sol bacağına pembe çorabını da giydirdim” diyerek sürekli anlattık, konuştuk.

Özel olarak sağ- sol kavramlarını öğretmek yerine doğumdan itibaren konuşarak duyduklarını içselleştirmesini tercih ettik. Böylelikle çok uzun süre önce, sağ-sol kavramlarını kullanmaya başladı.

Kendi kendimize her yaptığımızı tek tek anlatmak bazen çok komikti. Yemek yaptığım yerde yemeğin içine kattığım malzemenin adından, miktarına, yapılışından, ne kadar pişeceğine kadar her ayrıntısını söylerdim. Özellikle bebek arabası ile sokağa çıktığımızda. Berrasu arabada yüzü bize dönük şekilde yolculuk yapardı. Ben ve babası gördüğümüz her şeyi anlatır, renklerini, büyüklüğünü küçüklüğünü ama aklınıza ne gelirse anlatırdık.

Hakkımızda bebek arabasında, bir bebekle kendi kendine konuşarak, gidip gelen tuhaf kadın ve adam dediklerinden çok eminim. Üstelik ilçe emniyet müdürlüğü ile çok yakın oturduğumuzu düşününce polis amcalarımızın da akıl sağlığımızdan şüphelendiklerine eminim))

Peki niçin böyle davrandık?

Uzmanlar 0-2 yaş döneminin, bebeklerin fiziksel ve bedensel gelişimleri açısından çok önemli olduğunu sık sık vurguluyor. Çoğu bilim adamı, bebeklerin anne karnından annenin sesinin ritmini, iniş çıkışlarını ayırt edebildiğini hatırlatıyor.

Bu konuşmalar bir tek bebekler için mi faydalı? Bebeklerin sosyal gelişimlerine ve dil gelişimine olumlu katkıda bulunmanın yanında ebeveynler içinde faydası var. Anne baba bebeği ile ne kadar çok konuşursa o kadar çok aralarında iyi bağlar kuruluyor. Böylece bebekler ebeveynlerine daha çok ilgi gösteriyor.

Her ne kadar renkleri doğal sürecinde konuşmalarla öğrenmiş de olsa renkler ve şekiller ile ilgili kitapları da alıyorum. Renklerle ilgili uzun süre önce aldığım bir kitabını paylaşmak istiyorum.

Mıknatıslı interaktif parçalardan oluşan bir kitap. Ana renklerin, ara renklerin oyunlarla öğrenilmesini sağlayan zevkli bir kitap. 10 tane renk öğretimini sağlayacak mıknatıslı parça var. Her sayfada birer görsel. Ama görsellerin bazı yerleri eksik bırakılmış. Elindeki mıknatıslı parçalardan hangisinin eksik bırakılan yere geleceğini bulmaya çalışıyor. Her sayfanın başında, eksik parçanın bulunmasını sağlayacak basit sorular var. Tabii ki zamanla görselleri ezberlediği için hemen yerine koyuyor.

Kitabı 2 yaşından önce dahi kullanmaya başlayabilir. Ama mıknatıslı bir çalışma ve küçük parçaları olduğu için 3 yaşından küçüklerin ebeveyn kontrolunde kullanmasında fayda var. Bu kitabı hala (29 aylık) büyüklerin kontrolunde kullanmasına izin veriyorum.

Magnetic – Renkler
Yazar: Play+learn
Yayınevi: ABC Yayın Grubu
12 sayfa + 18 mıknatıslı parça
Önerdiğim yaş başlangıcı: 1,5 + (ebeveyn gözetiminde)

BERRASU ADA, KİTAPLAR kategorisinde yayınlandı. Leave a Comment »

Yorum Yapın

